Jak wzmocnić odporność?

Jak wzmocnić odporność?

By Magdalena Pyznar on 7 września, 2021 in Blog

Czy wiesz, że odporność organizmu kształtuje się już w okresie płodowym?Badania wskazują, że optymalną zdolność do zwalczania patogenów komórki odpornościowe osiągają w wieku 12 lat. Prawidłowe odżywianie to właśnie jeden z czynników niezbędnych do ich prawidłowego funkcjonowania. Szczególne znaczenie ma prawidłowo zbilansowana dieta zawierająca produkty wzmacniające układ immunologiczny, które w swoim składzie zawierają substancje biologicznie czynne umożliwiające stymulację odporności organizmu. Takimi produktami są:

Produkty zawierające witaminę D
Badania przeprowadzane przez ostatnie kilka lat udowodniły szersze spektrum działania witaminy D niż tylko utrzymanie prawidłowej gospodarki wapniowo-fosforanowej. Witamina D bierze również udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego
oraz bierze udział w wytwarzaniu białek antybateryjnych. Głównym źródłem jest oczywiście synteza skórna, która zachodzi pod wpływem promieni słonecznych, która w naszej szerokości geograficznej jest trudna do zrealizowania. Innym źródłem pozyskiwania tej witaminy są produkty spożywcze takie jak ryby morskie – śledź, łosoś, sardynki, czy tran.

Warzywa i owoce bogate w beta-karoten oraz witaminę C
Komórki układu immunologicznego są narażone na działanie wolnych rodników, przed którymi zabezpieczają – witamina C oraz beta-karoten. Głównym ich źródłem są warzywa i owoce:

  • porzeczki
  • truskawki
  • poziomki
  • cytrusy
  • papryka
  • chrzan
  • jarmuż
  • natka pietruszki.

Warzywa bogate w związki siarkowe
Są one charakterystyczne dla warzyw cebulowych – czosnek, cebula, por oraz szczypiorek. Wśród biologicznie czynnych związków wymienia się allinę i cykloallinę. Jednak poprzez krojenie, miażdżenie czy gryzienie allina ulega przekształceniu w allicynę, która wykazuje działanie antybakteryjne i przeciwgrzybicze.

Ryby morskie – źródło kwasów omega-3
Dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego konieczna jest odpowiednia ilość oraz jakość tłuszczu w diecie. Największe znaczenie mają wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Ich działanie jest przeciwzapalne. Znaleźć je można w tłustych rybach – łosoś, makrela, sardynka, śledź i tuńczyk, zaś wśród olejów – olej lniany i rzepakowy.

Probiotyki i prebiotyki
Prawidłowa mikroflora jest niezbędna do optymalnego funkcjonowania układu odpornościowego. Zabezpiecza ona organizm przed patogenami dostającymi się z zewnątrz. Do produktów żywnościowych, które są bogate w bakterie probiotyczne zalicza się:

  • fermentowane produkty mleczne – jogurt, kefir, maślanka oraz mleko acidofilne.
  • korzystne warunki rozwoju bakterii probiotycznych w jelitach wiążą się również ze spożywaniem produktów kiszonych – kapusta, ogórki. (więcej na temat kiszonek możesz przeczytać klikając tu)

Produkty bogate w cynk
Cynk jest składnikiem decydującym o prawidłowej odpowiedzi immunologicznej organizmu oraz zmniejsza podatność na infekcję. Jest on niezbędny do wydzielania hormonu – tymuliny – który stymuluje produkcję limfocytów T (komórek odpornościowych). Wśród produktów bogatych w cynk można znaleźć:

  • mięso czerwone
  • nasiona roślin strączkowych
  • orzechy
  • pełnoziarniste produkty zbożowe.

Pamiętaj, że zbliża się jesień, która jest okresem największego spadku odporności wśród społeczeństwa. Zadbaj o siebie i najbliższych odpowiednio wcześnie! 🙂

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o