Cukrzyca ciężarnych – jakie niesie za sobą ryzyko?

By Magdalena Pyznar on 3 maja, 2022 in Blog

Zacznijmy od tego czym jest cukrzyca ciążowa. Jest to zaburzenie gospodarki węglowodanowej, które powoduje zwiększone stężenie glukozy we krwi oraz co ważne, po raz pierwszy zdiagnozowane jest podczas ciąży. Cukrzycę ciążową rozpoznaje się między 20 a 28 tygodniem ciąży.

Jakie ryzyko niesie za sobą cukrzyca ciążowa? Nieleczona cukrzyca niesie za sobą ryzyko szczególnie dla rozwijającego się w ciele matki dziecka. Niewyrównany poziom glukozy we krwi zwiększa ryzyko rozwinięcia makrosomii płodu – masy ciała dziecka o wiele większej niż wskazuje na to wiek, za czym idą komplikacje okołoporodowe zarówno u matki jak i dziecka.

Czynniki ryzyka i wykrycie cukrzycy.
Cukrzyca ciążowa nie daje żadnych objawów, dlatego ta ważne jest, aby kobiety robiły regularne badania w trakcie trwania ciąży. Do czynników ryzyka zalicza się:

  • wystąpienie cukrzycy w poprzedniej ciąży
  • wiek powyżej 35 lat
  • nadwaga lub otyłość
  • nadciśnienie tętnicze (przed ciążą)
  • występowanie w rodzinie cukrzycy typu II
  • PCOS

Postępowanie dietetyczne:
Wartość energetyczna diety powinna wynosić 30-35 kcal/kg należnej masy ciała. Jednak należy pamiętać o zwiększeniu kaloryczności w II trymestrze o 360 kcal/d i w III trymestrze o 475 kcal/d.

  • 40-50% wartości energetycznej diety powinny pokrywać węglowodany złożone
  • 30% wartości energetycznej diety powinno pokrywać białko
  • 20-30% wartości energetycznej diety powinny dostarczać tłuszcze

Dieta powinna się opierać na produktach o niskim indeksie glikemicznym. Należy pamiętać, że indeks glikemiczny produktów wzrasta podczas obróbki kulinarnej dlatego zaleca się spożywać produkty jak najmniej przetworzone. Należy tak rozplanować codzienny jadłospis, aby obejmował on 6-8 posiłków o małej objętości.

Produkty, które należy wyeliminować z diety to:

  • cukier, miód, dżemy, marmolady, słodycze, ciasta, lody,
  • tłuste mleko, tłuste przetwory mleczne, dosładzane przetwory mleczne,
  • majonez,
  • owoce morza,
  • tłuste mięsa i wędliny (wieprzowina, baranina, kiełbasy wieprzowe, salceson, salami, słonina, boczek, smalec, podroby, gęś, kaczka),
  • pieczywo słodzone (miód, karmel, owoce suszone),
  • owoce kandyzowane, owoce suszone,
  • słodkie soki, syropy, słodzone płyny,
  • słodzone koktajle mleczne,
  • napoje alkoholowe.