Jak wzmocnić odporność dietą?

Jak wzmocnić odporność dietą?

Wiesz, że odporność organizmu kształtuje się już w okresie płodowym? Badania wskazują, że
optymalną zdolność do zwalczania patogenów komórki odpornościowe osiągają w wieku 12 lat. Prawidłowe odżywianie to właśnie jeden z czynników niezbędnych do ich prawidłowego
funkcjonowania. Szczególne znaczenie ma prawidłowo zbilansowana dieta zawierająca produkty, które wzmacniają układ immunologiczny, które w swoim składzie zawierają substancje biologicznie czynne umożliwiające stymulację odporności organizmu.
Takimi produktami są:

  1. Produkty zawierające witaminę D
    Badania przeprowadzane przez ostatnie kilka lat udowodniły szersze spektrum działania
    witaminy D niż tylko utrzymanie prawidłowej gospodarki wapniowo-fosforanowej.
    Witamina D bierze również udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego oraz bierze udział w wytwarzaniu białek antybateryjnych. Głównym źródłem jest oczywiście synteza skórna, która zachodzi pod wpływem promieni
    słonecznych, która w naszej szerokości geograficznej jest trudna do zrealizowania.
    Innym źródłem pozyskiwania tej witaminy są produkty spożywcze takie jak ryby morskie – śledź, łosoś, sardynki, czy tran.
  2. Warzywa i owoce bogate w beta-karoten oraz witaminę C
    Komórki układu immunologicznego są narażone na działanie wolnych rodników, przed którymi zabezpieczają – witamina C oraz beta-karoten. Głównym ich źródłem są warzywa i owoce:
  • porzeczki
  • truskawki
  • poziomki
  • cytrusy
  • papryka
  • chrzan
  • jarmuż
  • natka pietruszki
  1. Warzywa bogate w związki siarkowe
    Są one charakterystyczne dla warzyw cebulowych – czosnek, cebula, por oraz szczypiorek. Wśród biologicznie czynnych związków wymienia się allinę i cykloallinę. Jednak poprzez krojenie, miażdżenie czy gryzienie allina ulega przekształceniu w allicynę, która wykazuje działanie antybakteryjne i przeciwgrzybicze.
  1. Ryby morskie – źródło kwasów omega-3
    Dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego konieczna jest odpowiednia ilość oraz jakość tłuszczu w diecie. Największe znaczenie mają wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Ich działanie jest przeciwzapalne. Znaleźć je można w tłustych rybach – łosoś, makrela, sardynka, śledź i tuńczyk, zaś wśród olejów – olej lniany i rzepakowy.
  1. Probiotyki i prebiotyki
    Prawidłowa mikroflora jest niezbędna do optymalnego funkcjonowania układu
    odpornościowego. Zabezpiecza ona organizm przed patogenami dostającymi się z zewnątrz. Do produktów żywnościowych, które są bogate w bakterie probiotyczne zalicza się:
  • fermentowane produkty mleczne – jogurt, kefir, maślanka oraz mleko acidofilne,
  • korzystne warunki rozwoju bakterii probiotycznych w jelitach wiążą się również ze
    spożywaniem produktów kiszonych – kapusta, ogórki.
  1. Produkty bogate w cynk
    Cynk jest składnikiem decydującym o prawidłowej odpowiedzi immunologicznej organizmu oraz zmniejsza podatność na infekcję. Jest on niezbędny do wydzielania hormonu – tymuliny – który stymuluje produkcję limfocytów T (komórek odpornościowych). Wśród produktów bogatych w cynk można znaleźć:
  • mięso czerwone
  • nasiona roślin strączkowych
  • orzechy
  • pełnoziarniste produkty zbożowe